Stres – zmora współczesnego człowieka. Jest tak powszechny, że sami już nie wiemy, czy to obiektywne problemy przerastają nasze możliwości ich rozwiązania, czy może to my sami, żyjąc coraz szybciej i chcąc coraz więcej, doprowadzamy siebie do granic naszej wytrzymałości.
Życie w ciągłym stresie przestaje być czymś wyjątkowym. Staje się normą. Zastanówmy się jak temu zaradzić i co pozwala zwiększyć naszą odporność na stres.
Jak pokonać stres w pracy?
- Spróbuj na swoje problemy spojrzeć z dystansu.
Weź kartkę papieru i długopis i zapisz to, co cię martwi, męczy, denerwuje. Zapisz także możliwości i sposoby rozwiązania trudnej sytuacji; Trudne wybory i decyzje odłóż na pewien czas. Zajęcie umysłu czymś innym zmienia "tor myślenia" i pozwala dostrzec inne aspekty problemu. - Nie trzymaj emocji w sobie. Wyrzuć głośno z siebie to, co cię trapi. Ujawniając swoje negatywne emocje mów o sobie. Kontroluj słowa, które wypowiadasz, gdyż słowa mogą boleśnie zranić.
- Pamiętaj, że nie zawsze można być prymusem. Wymagaj dużo od siebie, ale nie ponad swoje możliwości. Masz prawo do błędu.
- Zadbaj o swój sen.
- Naucz się odpoczywać. Nie wykorzystuj każdej chwili na pracę lub inne obowiązki. Pracoholizm to wada, nie zaleta.
- Nie unikaj ludzi.
- Uprawiaj sport, stosuj ćwiczenie odprężające. Znajdź hobby.
- Płacz. Jeśli nie umiesz płakać, naucz się. Płacz bywa uzdrawiający.
- Relaks to sposób na rozładowanie stresu. Wizyta u kosmetyczki, muzyka, kino, rower...
- Śmiej się - to naturalny sposób rozluźniający cały organizm.
- Naucz się mówić nie. Zwłaszcza w sytuacjach, w których czujesz się wykorzystywany.
- Dbaj o pogodę ducha: unikaj towarzystwa stale niezadowolonych, pesymistycznych ludzi.
- Ćwicz pozytywne myślenie, programuj swój mózg na pozytywne działanie.
- Zaakceptuj siebie i doceniaj innych.
- Nie zapominaj, że część twojego zdrowia spoczywa w twoich rękach.