Jak zmieniała się moda w branży fitness na przestrzeni lat? Przeprowadzimy Was od lat 60 i obcisłych getrów, przez tworzywa niczym z kosmosu, aż do uginających się półek sklepowych w sklepach sportowych i butów poprawiających jędrność pośladków.
Lata 60-te w branży fitness
W latach 60- tych wraz ze wzrostem zainteresowania fitnessem, wzrosło zapotrzebowanie na produkcję specjalistycznego sprzętu i odzieży dla ludzi uczęszczających na zajęcia do klubów fitness. Początki były dość ciężkie, jako że nikt nie miał gotowej recepty na produkcję komfortowej i dobrze prezentującej się odzieży. Zaczęto od luźnych bluz dresowych podobnych do tych, które mieli sportowcy na stadionach lekkoatletycznych wraz z obcisłymi getrami. Obcisłe getry były tworem licznych i jeszcze wtedy pionierskich ekspedycji kosmicznych. Tworzywa niczym prosto z kosmosu w najmniejszym stopniu nie przypominały jakością tych, które możemy teraz nabyć w specjalistycznych sklepach sportowych. Duży wpływ na modę w sporcie i fitnessie miało wprowadzenie zamka błyskawicznego, które zrewolucjonizowało branże mody. Zamki typu „Zip” wprowadzano wszędzie i dla wszystkich gałęzi odzieży, nawet w bieliźnie damskiej.
Fitness w latach 70.
Lata 70-te to lata kiedy zanotowano wzrost zainteresowania wyprawami wysokogórskimi. Nie każdego było na to stać i nie każdy miał ku temu odpowiednią kondycję, ale każdy chciał chociaż przez chwilę poczuć się jak członek niebezpiecznej wyprawy. Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszły coraz prężniej rozwijające się firmy produkujące odzież sportową. Goretex, Activent, Sympatex to tylko niektóre produkty, które zapewniały nam ciepło i ochronę przed deszczem przy maksymalnym ograniczeniu grubości materiału. Nawet angielska księżna Diana nie kryla faktu, że kiedy wybierała się z wizytą do zimnych krajów, zakładała bieliznę wyprodukowaną z tych tworzyw.
Fitness w latach 80.
Lata 80-te były okresem bardzo zróżnicowanym dla całej Europy i Świata. Europa Zachodnia i przedstawiciele Ameryki Południowej wyraźnie przeżywali fascynację jogą i pilatesem, gdzie Europa Wschodnia dumnie trwała w konserwatywnych metodach treningowych. Grupowe ćwiczenia na płytach boisk to tylko jedno z obrazków, jakie mogliśmy i my obserwować w naszym kraju. Stąd też sprzęt sportowy mocno się różnił od tego, który mogli nasi sportowcy zobaczyć u swoich kolegów z zachodniej granicy
Fitness w latach 90.
Przełomowym okazały się lata 90. Coraz wyraźniej zacierające się różnic pomiędzy blokiem Europy wschodniej i zachodniej dały się odczuć i w branży fitness. Do niedawna nieznane w Polsce kluby fitness, coraz częściej otwierane były w dużych aglomeracjach miejskich. Łatwiejsza dostępność do produktów z zachodniej granicy spowodowała, że byliśmy zasypywani produktami sportowymi znanymi nam do niedawna tylko z katalogów.
XXI wiek w branży fitness
Wzrost ilości sprzedawanego sprzętu szedł razem ze wzrostem ilości powstających konkurencyjnych firm sportowych, co w znacznym stopniu poprawiło jakość. XXI wiek to już zupełny przełom w branży fitness czego dowodem może być fakt powstania oddzielnej linii odzieżowej przeznaczonej tylko dla ludzi uczęszczających do klubów fitness i tych, którzy ciągle decydują się na aktywność ruchową na zewnątrz. Specjalne buty dla uczestników zajęć step, specjalna odzież dla uczestników zajęć jogi to tylko jedne z niewielu dowodów na to jak bardzo szybko rozwija się gałąź mody w fitnessie.
A co teraz możemy nabyć ? Co teraz jest na topie?
Buty ze specjalną, niestabilną podeszwą poprawiające jędrność mięśni pośladków. Specjalne wkładki, które poprawiają metabolizm naszego organizmu podczas wykonywania ćwiczeń. Skarpety kilkuwarstwowe zapewniające komfort ćwiczeń bez dodatkowych odcisków na stopie. Spodnie, które utrzymują temperaturę ciała i wchłaniają pot na zewnątrz, przez co unikamy nieprzyjemnego uczucia mokrego materiału. Koszulka, która ma zdolności oddechowe, czym polepsza przyswajanie tlenu w organizmie.