E-rejestracja jest coraz częściej spotykanym standardem obsługi pacjentów w publicznych oraz prywatnych placówkach służby zdrowia. Na czym polega elektroniczna rejestracja? Dlaczego rejestracja online w wielu przypadkach wymaga osobistego stawiennictwa pacjenta w szpitalu czy poradni?

e-rejestracja- pacjentow

Elektroniczna rejestracja pozwala umówić się na wizytę u specjalisty lub wykonanie badania diagnostycznego za pomocą narzędzi internetowych. W wielu przypadkach oznacza to dużą oszczędność czasu, pamiętać jednak należy, że są sytuacje, w których i tak nie unikniemy fatygi.

Na czym polega e-rejestracja?

Własne systemy e-rejestracji ma coraz więcej poradni, szpitali i laboratoriów. Umożliwiają one umówienie wizyty bez konieczności wychodzenia z domu, a nawet oczekiwania na połączenie telefoniczne, co w przypadku szczególnie obciążonych poradni może być uciążliwe. Rejestracja internetowa pozwala wpisać pacjenta na listę oczekujących w kilku prostych krokach, z wykorzystaniem specjalnej aplikacji oraz konta mailowego. Aczkolwiek należy pamiętać o tym, iż system  ten posiada rozmaite ograniczenia, zwłaszcza w przypadku umawiania pierwszej wizyty w danej poradni. Mimo pewnych ogólnych standardów, różnice mogą też wystąpić na poziomie poszczególnych świadczeniodawców, dlatego warto jest przestudiować instrukcję obsługi systemu e-rejestracji na stronach internetowych konkretnych poradni.

Sprawdź: E-skierowanie - czy ułatwi rejestrację do lekarzy?

Elektroniczna rejestracja krok po kroku – aktywacja konta

Aby wyjaśnić, na czym polega elektroniczna rejestracja pacjenta w praktyce, posłużymy się przykładem jednego ze szpitali w centralnej Polsce, zastrzegając że w innych placówkach instrukcje postępowania mogą być nieco odmienne. Pamiętać należy, że zanim możliwe będzie umawianie wizyt, konieczne jest przejście procedury aktywacji i uwiarygodnienia własnego konta w tzw. internetowej strefie pacjenta. Jak to zrobić? W pierwszej kolejności pacjent jest proszony o założenie konta e-mail (oczywiście o ile takiego jeszcze nie posiada).

Następnie na stronie internetowej szpitala należy kliknąć zakładkę przekierowującą na stronę „e-rejestracja”. Tu korzystając z gotowego formularza, pacjent tworzy własne konto z loginem i hasłem zabezpieczającym, podając przy tym swój adres e mail. W dalszej kolejności należy aktywować konto, klikając link, który zostanie nadesłany pocztą elektroniczną. Ostatnim krokiem jest osobiste stawiennictwo w szpitalnym punkcie rejestracji, z dowodem osobistym w ręku, w celu weryfikacji danych i potwierdzenia tożsamości. Jest to wizyta jednorazowa, związana z aktywacją konta.

Czytaj także: E-rejestracja pacjentów. Zapisy do lekarza przez Internet

Rejestracja internetowa – jak umówić się do lekarza?

Posiadając własne konto, pacjent może zacząć korzystać z ułatwień, które oferuje rejestracja internetowa. W praktyce procedury w różnych placówkach są podobne. Pacjent na stronie internetowej danej placówki zdrowia wybiera rodzaj poradni oraz nazwisko konkretnego lekarza, do którego chce się umówić na wizytę. Określić należy także datę i godzinę, przy czym system automatycznie wskaże pierwsze dostępne terminy. Często też systemy e-rejestracji wyposażone są w dodatkowe usługi, na przykład informację o liczbie pacjentów w kolejce, czy realnym czasie oczekiwania. Na koniec należy potwierdzić chęć skorzystania z wizyty, klikając przycisk „wyślij”. W tym miejscu pacjent zostanie poproszony o zalogowanie się na swoje konto, aby potwierdzić tożsamość.

Rejestracja online ze skierowaniem

Pacjenci powinni wiedzieć, że informatyzacja procesu rejestracji zmienia formę procedury, ale nie jej istotę. Pamiętać zatem należy o tych samych rygorach, które obowiązują w trakcie rejestracji osobistej lub telefonicznej. Na gruncie obowiązujących przepisów, każdy pacjent w Polsce ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania w ciągu 14 dni od momentu zarejestrowania się na liście oczekujących. Jeśli tego nie zrobi, zostanie z niej skreślony. Rozwiązanie to ma na celu eliminację zachowań prawnie zabronionych, takich jak rejestracja jednego pacjenta, z jednym skierowaniem w kilku poradniach. A zatem, nawet jeśli dokonujemy rejestracji online, nie jesteśmy zwolnieni z obowiązku przedłożenia skierowania w szpitalnym okienku.

Dodatkowo należy pamiętać, że szpital lub poradnia może poprosić o wydrukowanie potwierdzenia rezerwacji i zabranie go ze sobą na wizytę (ewentualnie należy mieć ze sobą potwierdzenie w formie elektronicznej, przesłane na konto mailowe). Widzieć też trzeba, że są placówki, które zastrzegają, iż nie zgłoszenie się na wizytę, lub zbyt późne jej odwołanie, skutkować może zablokowaniem konta do e rejestracji.

E-rejestracja a e-skierowanie

Uciążliwość, jaką jest obowiązek dostarczenia skierowania do poradni, sprawia, że e-rejestracja w przypadku pacjentów posiadających skierowanie nie do końca spełnia kryteria usługi w pełni zinformatyzowanej i nie wymagającej wychodzenia z domu, ani żadnej innej aktywności, poza działaniami wykonanymi w sieci. Zmienić to ma dopiero wdrożenie systemu e-skierowań, którego pilotaż zaczął się w połowie października 2018 roku w Warszawie i Polanicy Zdroju. Wśród rozlicznych korzyści, jakie ma przynieść digitalizacja skierowań, jest między innymi zniesienie rzeczonego obowiązku dostarczenia skierowania w ciągu 14 dni. Ma to być znaczącym ułatwieniem dla pacjentów. Rozwiązanie to ma również wyeliminować problem rejestracji pacjentów w kilku poradniach jednocześnie.

Autor: Piotr Brzózka.

Czytaj też: Apteka internetowa - leki na receptę i bez recepty online

Źródła:

  • E rejestracja - www.szpital.starachowice.pl, Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach
  • E rejestracja - www.zla.sosnowiec.pl, Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w Sosnowcu
  • E rejestracja - www.e-zdrowie.malopolska.pl, Małopolski System Informacji Medycznej
share-icon Podziel się artykułem ze znajomymi
Komentarze
chevron-down