E-recepta, czyli projekt informatyzujący proces przepisywania leków, którego pilotaż rozpoczął się w 2018 roku, to tylko jeden z elementów szerokiego pakietu o potocznej nazwie e-pacjent. W jego ramach większość danych dotyczących leczenia gromadzona będzie wirtualnie i dostępna poprzez platformę Internetowe Konto Pacjenta, opracowaną w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

 

Dostępne od maja 2018 roku i wciąż rozbudowywane Internetowe Konto Pacjenta (IKE) docelowo zapewnić ma wgląd w całą dokumentację medyczną dotyczącą danego użytkownika, a więc wystawione recepty, skierowania, zwolnienia, a także wyniki badań lekarskich, zaplanowane wizyty etc. W zamyśle IKE ma integrować działające już, oraz planowane do wdrożenia tzw. systemy e-zdrowia, jak choćby głośna e-recepta, której pilotaż rozpoczął się wiosną 2018 r.

Czytaj też: Leki na receptę przez Internet - jak kupować leki online

E-pacjent

 

Od kilku lat polska służba zdrowia czynni kroki zmierzające do cyfryzacji i uproszczenia biurokratycznych procedur związanych z leczeniem pacjentów. Kolejne usługi są przenoszone do sieci, zarówno na poziomie konkretnych placówek służby zdrowia, tak publicznych jak i prywatnych (wspomnieć można w tym kontekście choć o różnych systemach e-rejestracji pacjentów), jak i na poziomie rozwiązań centralnych. W 2018 roku rządowe instytucje rozpoczęły pilotażowe testy programów e-recepta i e-skierowanie, 1 grudnia zmaterializował się program e-zwolnienia, możliwe że w połowie 2019 roku wdrażane zaczną być rozwiązania dotyczące refundacji wyrobów medycznych, czyli projekt e-zlecenie. Wszystkie one mają na celu uproszczenie procedur oraz oszczędność czasu: pacjentów, lekarzy, pracodawców oraz urzędników. Do ich obsługi skonstruowano wiele rozwiązań informatycznych (m.in., system P1 dla e recepty i e-skierowania), powstała też platforma integrująca, umożliwiająca pacjentowi wgląd w swoje dane. Jest nią Internetowe Konto Pacjenta.

Internetowe Konto Pacjenta

 

Internetowe Konto Pacjenta jest aplikacją dostępną za pośrednictwem rządowej strony www.pacjent.gov.pl, która umożliwia gromadzenie, wyszukiwanie i monitorowanie istotnych danych medycznych dotyczących konkretnego użytkownika. Docelowo na internetowym koncie pacjenta dostępne mają być informacje generowane w programach:

Najwięcej uwagi w chwili obecnej twórcy Internetowego Konta Pacjenta poświęcają korzyściom płynącym z wdrożenia programu e-recepta, który testowany jest od wiosny 2018 roku w Skierniewicach i Siedlcach, który rozwijany ma być na przestrzeni roku 2019 i którego rozwiązania mają stać się powszechnie obowiązującym standardem od 1 stycznia 2020 roku.

Sprawdź: E-rejestracja pacjentów. Zapisy do lekarza przez Internet

E-recepta

 

E-recepta jest jednym z kluczowych elementów, jeśli chodzi o informatyzację służby zdrowia. Rozwiązanie to pozwala zastąpić tradycyjne papierowe blankiety recept informacjami wirtualnie zgromadzonymi w systemie informatycznym i dostępnymi dla użytkowników za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta. E-recepta to jednak nie tylko zmiany technologiczne. Z programem tym łączą się takie korzyści dla pacjentów, jak:

  • możliwość wystawienia recepty bez osobistego kontaktu z pacjentem, a jedynie na podstawie konsultacji telefonicznej lub internetowej;
  • możliwość zakupu przepisanych leków w kilku aptekach bez konieczności brania odpisu;
  • czytelność recept;
  • wgląd lekarza w historię leczenia pacjenta;
  • informacje o dawkowaniu leku dostępne na Internetowym Koncie Pacjentai
  • informacje o kwotach refundacji;
  • informacje dla upoważnionych osób bliskich odnośnie leczenia danego pacjenta.

Jak działa internetowe konto pacjenta?

 

Aby skorzystać z Internetowego Konta Pacjenta, użytkownik musi w pierwszej kolejności utworzyć tzw. profil zaufany. Wymaga to kilku czynności. Na stronie internetowej pacjent gov.pl należy kliknąć znajdujący się w prawym górnym rogu link „załóż konto”. W ten sposób zostaniemy przekierowani na stronę login.gov.pl. Następnie należy wybrać sposób logowania, wciskając prostokąt z napisem „profil zaufany”. Czynność ta przekieruje nas na kolejną stronę: pz.gov.pl.

W tym miejscu klikamy przycisk „zarejestruj się” i wypełniamy widniejące w formularzu pola (nazwa użytkownika, hasło, imię, nazwisko, PESEL, adres e-mail oraz nr telefonu). Po wpisaniu danych jeszcze raz klikamy „zarejestruj się”. Po chwili otrzymamy na podany numer telefonu SMS z kodem do autoryzacji. Zgodnie z instrukcją, należy numer ten wpisać w specjalne pole na stronie internetowej a następnie w sposób wirtualny złożyć wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Ostatnim krokiem jest weryfikacja wniosku, a tej można dokonać jedynie osobiście i fizycznie stawiając się w jednym z punktów, których lista znajduje się na stronie internetowej. Pacjent ma na to 14 dni od złożenia wniosku.

Po uzyskaniu profilu zaufanego, można się logować na indywidualne Internetowe Konto Pacjenta, gdzie skorzystać będzie można ze wszystkich dostępnych aktualnie funkcjonalności.

Czytaj również: Apteka internetowa - leki na receptę i bez recepty online

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia

 

Informatyzacją różnych wycinków służby zdrowia zajmuje się wiele instytucji i firm, ale w dużej mierze obowiązek ten spoczywa na Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Powołane przez Ministerstwo Zdrowia CSIOZ działa od 2000 roku i w tym czasie opracowało wiele projektów i systemów informatycznych. Wymienić wśród nich można między innymi system e-recepta czy projekt P1. (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych).

Zobacz także: Lekarz online - za darmo, porady, konsultacje

Autor Piotr Brzózka

Źródła:

  • Dowiedz się więcej o IKP – www.pacjent.gov.pl
  • www.csioz.gov.pl - Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
share-icon Podziel się artykułem ze znajomymi
Komentarze
chevron-down